Vi har lagt bak oss to ekstreme uker. Mange bedrifter sliter med følgene av koronavirus, mens andre nå omsider begynner å få bedre oversikt, og en pekepinn på hvordan veien blir videre. Her er min vurdering.
For min del virker det åpenbart at dette blir noe vi må jobbe oss rundt og gjennom. Det gleder meg derfor å se at vi fortsatt signerer oppdrag, og at selv under den spesielle uken vi nettopp har vært gjennom, har signert 5 større oppussingsprosjekter med en tidshorisont for oppstart innen 3 uker. «Ingen vil ha en snekker inn i huset sitt nå», uttalte Trond Prestø, Leder for kundesenter bedrift i DNB. Jeg avkrefter herved dette.
De siste to ukene har for de fleste bedriftseiere, meg selv inkludert, vært en kalddusj uten sidestykke. Flere sektorer har opplevd å måtte stenge dørene over natta, og nyhetene om de første konkursene relatert til koronavirus kom allerede 6 dager etter krisen var et faktum. Flere vil det bli. Om dette vedvarer, vil selskapene som gikk inn i krisen med negativ eller svak egenkapital og dårlig likviditet, ikke ha sjanse til å overleve med mindre de er i en samfunnskritisk sektor. Det næringslivet nå opplever er darwinisme på sitt aller kaldeste.
Når krisen først inntreffer, er det helt avgjørende å ha «pæng på bok» som vi sier i Trøndelag. Det å ha en solid egenkapital og god likviditet å tære på i dårligere tider, er ekstremt viktig for å holde hjulene i gang.
Over det neste året kommer dessverre flere til å inngå en kontrakt om oppussing med en aktør som vil gå konkurs underveis, nettopp fordi selskapet ikke hadde egenkapitalen og likviditeten til å klare overkomme denne krisen.
Det skjer. Det siste året har vi overtatt flere slike prosjekter fra våre konkurrenter. Prosjekter der vi opprinnelig tapte anbudet, men der den konkurrerende bedriften ikke hadde god nok økonomi og måtte melde oppbud midt i prosessen. Når dette skjer i oppgangstider, tør jeg ikke tenke på hvor mange som kommer til å bli offer for samme scenario, dersom vi nå går inn i en nedgang i økonomien.
Vi i Lomundal har vært dyktige. Vi har vært lønnsomme hele veien og lagt oss opp bra med «pæng på bok» underveis. Vi har også vært svært nøysomme med hva vi påtar oss av faste kostnader, og hele veien rigget firmaet for at vi også skal klare å skalere kraftig ned om nødvendig.
Vi skal ikke skalere ned. Vi kjører på. Men det at vi hadde hatt muligheten til å legge firmaet i dvale i flere år, og overlevd dette, gjør at jeg med 100% sikkerhet kan si at vi kommer til å være her for for våre kunder, også etter at denne krisen er over. Garantert.
Dette er dessverre ikke tilfellet for alle i denne bransjen. Bygg- og anleggsbransjen er dessverre den bransjen i Norge med flest konkurser. Mange sliter med lønnsomheten, og får derfor ikke bygd opp helt livsviktig egenkapital, som de kan benytte seg av i dårlige tider. Hva betyr dette for deg som kunde? Først og fremst betyr det kanskje at bedriften ikke får gjennomført prosjektet. Men vi har også en annen faktor opp i det hele, nemlig garantiansvar.
Forbrukerkjøpsloven sikrer deg som kunde minimum 5 års garanti på jobben som er utført. Men hva hjelper det, om firmaet går konkurs året etter de gjorde jobben?
Det gjenstår å se hvor dype spor denne krisen vil sette for Norge og verden på lengre sikt. Derfor gjelder det nå, mer enn noen gang, å velge riktig aktør for ditt prosjekt. Byggebransjen har alltid vært et minefelt, og nå vil dette bli verre.
Sjekk derfor regnskapene til de bedriftene du vurderer, og se ekstra nøye på hva de har i egenkapital og kontantbeholdning ved utløpet av sist tilgjengelig regnskap. Om du ikke er vant med å lese regnskap, få noen som kan det til å hjelpe deg.
Om du får finansiering på oppussingen gjennom banken, vil de garantert hjelpe deg med en vurdering av regnskapet til aktørene du vurderer å bruke.
På den måten vil du kunne avdekke helt åpenbare fallgruver, og dermed sikre at du har funnet en aktør som vil være her for deg som kunde både nå og på lang sikt.
Stay safe, stay healthy! - Bjørnar Lomundal